Co to jest strzał w kolektorze dolotowym?
Jest to zapalenie się mieszanki gazowo-powietrznej w kolektorze ssącym i dotyczy głównie silników z wielopunktowym wtryskiem benzyny, zasilanych gazem za pomocą instalacji mikserowych, które wypełniają cały kolektor mieszaniną palną. Powodem takiego zapalenia nie jest sam gaz. Gaz jest tylko czynnikiem, który się zapala, natomiast powodem jest iskra, która występuje w niewłaściwym momencie, lub zbytnio wydłużony czas spalania się mieszanki paliwowej komorze cylindrów. Może ona wystąpić jeżeli układ zapłonowy samochodu nie jest do końca sprawny. Żadne „klapki” czy tzw. gwizdki wkręcone w celu zabezpieczenia w kolektor lub obudowę filtra powietrza, nie są w stanie uchronić w 100% przed uszkodzeniem tych elementów. Jedynym skutecznym sposobem uchronienia się przed „strzałem” jest zamontowanie instalacji z wtryskiem gazu. Drugim powodem strzału może być nagłe, chwilowe zubożenie mieszanki powietrzno-gazowej. To ostatnie da się jednak wyeliminować przez zamontowanie komputera sterującego ilością gazu.
Ciekawostką jest fakt, że uszkodzenie układu zapłonowego nie powoduje złej pracy na benzynie, natomiast na gazie potrafi całkowicie uniemożliwić jazdę samochodem.
Uwaga dotycząca instalacji mikserowych w silnikach z wtryskiem wielopunktowym benzyny
Ze względu na brak możliwości wyeliminowania zjawiska „strzałów” w kolektorze ssącym w układzie z mikserem i możliwość świadomego wyboru przez właściciela samochodu układu, który nie posiada tego defektu, czyli wtrysku fazy gazowej, warsztat nie odpowiada za szkody powstałe w układzie dolotowym w wyniku „strzału”.