Jest to silnik z jednym wtryskiwaczem benzyny, umieszczonym centralnie w kolektorze dolotowym silnika, podającym benzynę podobnie jak w układzie gaźnikowym na wszystkie cylindry razem. Ilość wtryskiwanego paliwa określa „komputer” na podstawie odczytu sygnałów z różnych czujników, w które wyposażony jest silnik. Jednym z podstawowych czujników jest sonda LAMBDA. W starszych silnikach nie wyposażonych fabrycznie w sondę Lambda, można zamontować najprostszy zestaw instalacji gazowej, składającej się ze zbiornika; zaworu gazowego reduktora (parownika); miksera – elementu montowanego na wtryskarce i podającego gaz do silnika; przekaźnika odcinającego wtryskarkę i przełącznika gaz/benzyna umieszczonego w kabinie pasażerskiej. Układ taki należy regularnie serwisować, aby nie dopuścić do zmiany w znaczący sposób składu mieszanki paliwowo-powietrznej, co w konsekwencji może doprowadzić do zwiększenia zużycia gazu, a w ekstremalnych sytuacjach zubożenie mieszanki może doprowadzić do wypalenia gniazd zaworowych w silniku.
W nowszych układach wtrysku pojedynczego, silnik wyposażony jest w sondę LAMBDA i zgodnie z przepisami należy zamontować poza podstawowym układem gazowym sterowanie elektroniczne składu mieszanki paliwowo-powietrznej.
Spotkać się można z dwoma podstawowymi typami komputerów gazowych: korekcyjny-obecnie już nie produkowany i komputer programowalny.
Komputer korekcyjny
Komputer korekcyjny posiada ograniczoną zdolność dostosowania mieszanki gazowej do różnych stanów obciążenia silnika samochodu. Auto z takim układem należy dość często regulować. Zabrudzenie filtra powietrza lub nawet zatankowanie gorszej jakości gazu może spowodować wyjście z zakresu regulacyjnego i konieczność regulacji komputera gazowego w warsztacie, aby był on w stanie w prawidłowy sposób sterować podawaniem gazu. Układ taki wizualnie, można poznać po tym, że przy silniku krokowym (znajdującym się na przewodzie gazowym łączącym reduktor z silnikiem) znajduje się również ręczna śruba regulacyjna.
Komputer programowalny
Komputer programowalny jest dużo bardziej rozbudowany, posiada szereg funkcji regulacyjnych, które pozwalają na dokładne dostosowanie instalacji gazowej do parametrów silnika. Dużą zaletą tego układu jest możliwość samodostosowania zakresu regulacji do zmiennych parametrów pracy silnika (zabrudzenie filtra powietrza, gorszej jakości gazu itp.), co pozwala na rzadsze wizyty w warsztacie w celu regulacji układu. Następną zaletą jest możliwość szybkiej zmiany ilości podawanego gazu w zależności od obciążenia silnika. Przy gwałtownym przyspieszeniu element wykonawczy (silnik krokowy), może w krótkim czasie podać z góry ustaloną większą dawkę gazu, aby pojazd był w stanie dynamicznie przyspieszać i analogicznie gdy zwolnimy pedał przyspieszania podczas jazdy załącza się tzw. Funkcja „CUT OFF”, która odcina dopływ gazu do silnika.
Komputer programowalny posiada również możliwość emulacji sondy Lambda w bardzo szerokim zakresie. (W silniku pracującym na gazie, czujnik tlenu (sonda Lambda) ze względu na właściwości fizykochemiczne gazu odmienne od benzyny, pracuje inaczej niż na benzynie. Może to być odczytane przez komputer benzynowy jako błąd co spowoduje zapalenie się kontrolki uszkodzenia układu wtryskowego na tablicy wskaźników). Na reduktorze umieszczony jest czujnik temperatury. Kontroluje on na bieżąco jego ciepłotę, i jeżeli jest jeszcze za zimny nie pozwoli na automatyczne przełączenie się z benzyny na gaz. Wpływa to w znaczny sposób na wydłużenie żywotności reduktora, jak również komfort jazdy w początkowej fazie jazdy samochodem (zimny silnik).