Silnik z wtryskiem wielopunktowym
Paliwo w takim silniku podawane jest do każdego z cylindrów osobno tuż przed zaworami silnika (silnik z pośrednim wtryskiem benzyny).

Paliwo w takim silniku podawane jest do każdego z cylindrów osobno tuż przed zaworami silnika (silnik z pośrednim wtryskiem benzyny). Auto z silnikiem wyposażonym w wielopunktowy układ podawania paliwa zawsze wyposażone jest w komputer benzyny, mniej lub bardziej rozbudowany posiadający przeważnie funkcje samokontroli i samoadaptacji do aktualnych warunków jazdy i stopnia zużycia silnika. Najnowszym typem silnika wielopunktowego jest jednostka z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Paliwo podawane jest w takim silniku nie przed zaworami ssącymi, ale za nimi bezpośrednio do komory spalania.

Pod kątem możliwości zastosowania instalacji gazu, auta z wtryskiem wielopunktowym można podzielić na cztery zasadnicze grupy:

  • bez katalizatora i sondy Lambda;
  • z katalizatorem i sondą Lambda;
  • z rozbudowanym systemem diagnostyki pokładowej OBD II. (po 2000 r. produkcji auta)
  • z bezpośrednim wtryskiem benzyny do cylindrów

W zasadzie do silnika z pośrednim wtryskiem wielopunktowym zamontować można każdą dostępną na rynku instalację gazową. Przy wyborze systemu gazowego należy zastanowić się tylko – czego oczekujemy po jej zamontowaniu i czy jesteśmy skłonni do kompromisów związanych z pracą silnika i jego osiągami, czy nie.

Najprostsza ale i najmniej efektywna instalacja gazowa nie posiada komputera sterującego. Składa się z podstawowego zestawu, tzn.: zbiornika, zaworu gazowego, reduktora i przekaźnika lub emulatora do odcięcia wtryskiwaczy. Gaz podawany jest tu mixerem przed przepustnicą i wypełnia całą długość kolektora ssącego. Niesie to za sobą ryzyko zapalenia się mieszanki gazowo-powietrznej w kolektorze ssącym o charakterze wybuchu. Spowodować to może uszkodzenie najsłabszego elementu w układzie dolotowym silnika. Jeżeli tym elementem jest kolektor ssący (bardzo często wykonywany z PLASTIKU) kontynuowanie jazdy jest niemożliwe. Pozostałe uszkodzenia układu dolotowego nie powodują przeważnie konieczności przerwania jazdy i ściągnięcia auta na lawecie.
Instalację bez komputera należy dość często regulować przy użyciu analizatora spalin, aby nie dopuścić do pracy silnika ze zbyt bogatą lub zbyt ubogą mieszanką. Wprawdzie uboższa mieszanka może użytkownika auta z początku ucieszyć, ale na dłuższą metę może w efekcie doprowadzić do wypalenia się zaworów w silniku. Dłuższa praca na zbyt bogatej mieszance może z kolei spowodować uszkodzenie sondy Lambda i przedwczesne zużycie katalizatora. Warunki pracy na gazie i na benzynie są odmienne. Bez odpowiedniej emulacji sondy Lambda (dotyczy aut wyposażonych fabrycznie w sondę Lambda) komputer benzynowy może spowodować zaświecenie się kontrolki uszkodzenia układu wtryskowego i przejście w stan pracy awaryjnej lub takie rozregulowanie się czasu otwarcia wtryskiwaczy, że po przełączeniu na benzynę silnik nie będzie w stanie poprawnie pracować.

Obecnie nie stosuje się już instalacji z mikserem do zasilenia gazem silnika z wtryskiem wielopunktowym. Było to rozwiązanie tymczasowe i zakończyło się wraz z nastaniem instalacji sekwencyjnych.

Komputery gazowe dzielą się na:

  • korekcyjne (archaiczny)
  • programowalne

Do silnika z wtryskiem wielopunktowym montowanie komputera korekcyjnego całkowicie nie ma sensu, bardziej odpowiedni jest tu komputer programowalny (ogólny opis i różnice pomiędzy nimi zamieszczone są w rozdziale o wtrysku pojedynczym benzyny).

Zalety zastosowania komputera do sterowania gazem:

  • mniejsza utrata mocy w stosunku do benzyny (odpowiedni dobór ilości gazu do aktualnego obciążenia silnika)
  • nie wymaga tak częstych regulacji jak układ korekcyjny lub najprostszy – bez komputera
  • minimalizuje możliwość zaświecenia się kontrolki uszkodzenia układu wtryskowego
  • eliminuje niemalże do zera ryzyko wypalenia się zaworów w głowicy silnika
  • wpływa korzystnie na żywotność reduktora (przełączenie na gaz następuje dopiero po nagrzaniu reduktora do odpowiedniej temperatury)
  • minimalizuje ryzyko „strzału w kolektorze dolotowym” (ale w całości go nie eliminuje!)

Jeżeli auto jest już w standardzie OBD II (wszystkie po roku produkcji 2000, posiadające dwie sondy Lambda), konieczne jest zastosowanie „emulatora OBD”, odpowiedniego dla typu auta. Niezastosowanie w/w emulatora spowoduje rozregulowanie auta na benzynie i konieczność adoptowania go od nowa w serwisie danej marki pojazdu. (emulatory OBD II nie są skuteczne w 100% przypadków).

Komentowanie wyłączone.