FAQ
Często zadawane pytania i odpowiedzi na nie.

PytanieCzy instalacja gazowa jest niebezpieczna?

Nie. Zbiornik gazowy umieszczony w bagażniku posiada szereg zabezpieczeń w tak zwanym „wielozaworze”, które mają za zadanie między innymi nie dopuścić do nadmiernego wzrostu ciśnienia, czy zbyt dużego wypływu gazu (np. w przypadku przerwania rurki gazowej pod autem). W przypadku kolizji prędzej zostanie uszkodzony zbiornik benzyny (wykonany z cienkiej blachy lub tworzywa sztucznego) niż stalowy zbiornik LPG o grubości ścianki min. 3mm.

PytanieCzy gaz niszczy silnik?

Nie. Jeśli instalacja LPG jest dobrze dobrana i należycie wyregulowana, to nie ma możliwości w żaden sposób uszkodzić silnika.

PytanieCzy z instalacją gazową można parkować w garażach podziemnych?

Nie ma formalnego, ujętego przepisami zakazu parkowania w garażach podziemnych, ale właściciel lub zarządca takiego garażu może wydać swoje odrębne rozporządzenie zabraniające parkowania.

PytanieCzy są silniki do których nie powinno się montować instalacji gazowej?

Jest wąska lista samochodów, do których nie zaleca się montażu instalacji ze względu na możliwe, szybsze niż na benzynie, zużycie zaworów w silniku. Problemem jest głowica silnika, zaprojektowana i wykonana przez producenta ze zbyt małym marginesem dotyczącym warunków pracy. Gaz może mieć trochę wyższą temperaturę spalania, ale i na to w większości przypadków jest rada, np. zastosowanie lubryfikacji lub instalacji z wtryskiem fazy ciekłej.

PytanieCzy można przerabiać silniki z turbo doładowaniem lub ze sprężarką?

Tak. Turbo doładowanie w niczym nie przeszkadza, konieczne jest jedynie odpowiednie do mocy i wydajności dobranie reduktora i wtryskiwaczy LPG, ewentualnie przy niektórych instalacjach zastosowanie dodatkowego czujnika ciśnienia.

PytanieCzy gaz działa dobrze w samochodzie z automatyczną skrzynią biegów?

Tak. Dla skrzyni biegów nie jest istotne czym zasilany jest silnik. Ważne jest dobre wyregulowanie instalacji, ponieważ właśnie informacja zwrotna o składzie mieszanki jest brana przez sterownik skrzyni biegów pod uwagę.

PytanieCzy można montować gaz w silnikach z bezpośrednim wtryskiem benzyny?

Tak, ale nie wszystkie. Instalacje są ściśle dobrane do rodzaju i typu silnika, oraz elektroniki sterującej. Nie ma tu już dowolności wyboru. Przerobione mogą być tylko te jednostki, dla których wykonane zostało oprogramowanie współpracujące z konkretną elektroniką w samochodzie. Pełną listę aut, w których możliwe jest zasilanie gazowe posiadają wszystkie dobre warsztaty LPG.

PytanieCzy jest utrata mocy na instalacji gazowej?

Nie. Utrata mocy była odczuwalna na instalacjach poprzednich generacji (mikserowych). Na instalacji sekwencyjnej też są pewne minimalne rozbieżności w mocy silnika w niektórych jego zakresach pracy na plus lub na minus. Różnice te są na tyle małe, że konieczne jest badanie na hamowni, żeby je określić. Nie są one jednak wyczuwalne w czasie jazdy samochodem.

PytanieJakie będzie spalanie gazu?

Gaz ma mniejszą wartość energetyczną, więc żeby silnik wykonał tą samą pracę co na benzynie to musi go spalić trochę więcej. Szacuje się że jest to różnica około 20% i jest silnie zależna od jakości paliwa Dodatkowo silnik pobiera pewną niewielką ilość benzyny, konieczną do jego uruchomienia i wstępnego ogrzania.

PytanieCzy można gdzieś ukryć wlew do gazu?

Tak. Standardowo wlew montowany jest w zderzaku, ale można umieścić go pod klapką wlewu benzyny. Pociąga to za sobą niewielki wzrost ceny za montaż ze względu na konieczność zastosowania elementów niestandardowych, które nie znajdują się w zestawie montażowym, a także wyższą pracochłonność takiej operacji.

PytanieKtóra instalacja gazowa jest najlepsza?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Instalacja nawet najdroższa i najlepszej firmy, ale źle dobrana do silnika nie spełni pokładanych w niej oczekiwań. Przy doborze instalacji należy w dużym stopniu kierować się doświadczeniem dobrego warsztatu gazowego (fora internetowe raczej nie są polecane ze względu na brak możliwości zweryfikowania wiedzy i doświadczenia tego, który doradza).

PytanieW jakim warsztacie najlepiej zamontować instalację gazową?

Najlepiej w poleconym, ale nie przez forum internetowe, gdzie polecać może się sam warsztat pod ukrytym nickiem, lub polecającym może być przypadkowa lub niekompetentna osoba, czego nie jesteśmy w stanie zweryfikować. Najlepiej przez kogoś kto montował w danym warsztacie lub serwisował swoją instalację i jest zadowolony z efektów.

PytanieJaka jest gwarancja na instalację gazową?

Dwa lata. Okres gwarancji jest taki sam dla wszystkich instalacji, różnice mogą dotyczyć limitów kilometrowych dla poszczególnych elementów.

PytanieCzy są jakieś dodatkowe przeglądy po zamontowaniu gazu?

Tak. Podczas corocznego przeglądu technicznego dodatkowo sprawdzany jest przez diagnostę gaz. Poza tym raz w roku lub po przebiegu 15 tys. km powinny być wymienione filtry gazowe i skontrolowana instalacja pod kontem zamocowania elementów, szczelności i sprawdzenie regulacji.

PytanieCzy będzie czuć zapach gazu w aucie z instalacją LPG?

Nie. Przy szczelnej instalacji LPG zapach gazu może być odczuwalny tylko chwilę po tankowaniu. Jeżeli zapach gazu będzie wyraźnie wyczuwalny podczas normalnej jazdy należy przełączyć układ zasilania na benzynę i skontrolować instalację w warsztacie.

PytanieCzy auto z może zostać unieruchomione przez usterkę instalacji gazowej?

Nie. Jeżeli wystąpi problem z jazdą na gazie i uszkodzenie dotyczy instalacji LPG zawsze można wrócić na zasilanie benzynowe i kontynuować jazdę. Instalacja gazowa po przełączeniu na benzynę nie wprowadza żadnych zmian w oryginalnym układzie paliwowym.

PytanieGdzie najlepiej tankować gaz?

Nie ma na to pytanie jednoznacznej odpowiedzi. Jeszcze parę lat temu różnice w jakości gazu na stacjach LPG były znaczące. Dochodziło nawet do uszkodzeń reduktorów gazowych przez gaz. Teraz problem jakości gazu wydaje się być marginalnym i właściwie nie zdarzają się tak drastyczne uszkodzenia. Na niektórych stacjach może po prostu trafić się zanieczyszczony gaz, ale regularna wymiana filtrów eliminuje zagrożenie uszkodzenia instalacji praktycznie do zera. Jeżeli tankujemy przeważnie w jednym miejscu warto spytać mechanika w warsztacie LPG, który wymienia filtry w naszym samochodzie w jakim one są stanie. Stopień zanieczyszczenia i nasze własne odczucie czy samochód ma zadowalającą moc na gazie powie nam sporo o jakości tankowanego gazu na tej stacji.

Komentowanie wyłączone.